Dagens brus

~ Media, massa media stör min slummer ~ Om hur just lilla jag ser på medier, nyheter och samhället.

tisdag, juli 17, 2007

Vad blev det av dig?

P1:s Tendens har en serie som heter Vad blev det av dig?", en gammal hederlig idé som alltid är kul. I dag hälsade de på hos ... en kille "Nånting-Nånting" som sjöng en låt på 60-talet, "Bannemej". En kul, fartig schlagerlåt som alla har hört.

Den här killen är en riktig föredetting. Då, som typ 20-åring var han med i Melodifestivalen (han vann den svenska och tävlade för Sverige på Europanivån) men sin enda megahit. Nu bor han i en liten lägenhet i Norrköping med en katt. Skild två gånger och nu är han arbetslös och röker massor. Så långt på pappret. Jag lovar - reporten dryper av dubbla känslor inför den här förmodade bittra losern. Dels tycker han att det är patetiskt, men han känner också med killen. Som reportrar och journalister på de stora medierna så ofta gör. (*genuin hatkänsla* Jag kan gå in på detta mer en annan gång.)

Men det står rätt klart för mig att Claes-Göran Hederström inte är nån bitter loser. En föredetting, visst, men han är helt fine med det. Han har aldrig haft några ambitioner. Vissa människor är ju så. Men det kommer ändå saker till en, menar han. Ja uppenbarligen. "Man får välja på ja eller nej." Say no more. För att vara en föredetting så har han ändå haft en del järn i musik-elden. Jag har aldrig tänkt på vem det är som sjunger den där låten, jag hade kanske gissat att det var Björn Skifs, fast man hör att det inte är det. Det är ingen dålig röst han har, det hör jag nu när jag tänker efter.

PS for the record. Jag vet såklart inte vad reporten tycker och känner. Men jag fick känslan som man får ibland, av reportrar, på de stora riksmedierna. På DN är det en del av yrkesrollen. "Jag vet bäst. Mitt intervjuobjekt är lite mindre rik, begåvad, lyckad, intelligent än mig, men det låtsas vi inte om du och jag. ("Du" är i det här fallet är läsaren (som förmodlgien kaskadkräks)). Det är lite synd om mitt intervjuobjekt, synd att han/hon/den/det inte är lika bra som jag. Mitt intervjuobjekt är lite annnorlunda, men he he det måste man ju få vaaaaara."

Nästa vecka i denna fantastiska sommarserie är det Trance Dance. Oh My Dear God!

Etiketter: