Dagens brus

~ Media, massa media stör min slummer ~ Om hur just lilla jag ser på medier, nyheter och samhället.

tisdag, februari 02, 2010

Det här ska bli kul

Jaha ny EU-minister. Birgitta Ohlsson. Jag trodde länge att det inte skulle bli nån ny EU-minister för det framstår ju som den mest onödiga ministerposten ever. Ju mer jag tänker på valet av Birgitta desto roligare tycker jag att det är. Skulle vara kul att vara en fluga på väggen vid första regeringssammanträdet när denna 34-åriga orädda (hoppas jag) feminist ska bli en i gänget.

Gôtt att hon hänvisar mellanösternpolitiken till Carl Bildt som förvånansvärt nog gör ett bra jobb där. FPs israelpolitik är nog den allra främsta anledningen till att jag aldrig kommer kunna rösta på det partiet. Och där följer Birgitta troget partilinjen. Annars gillar jag henne. En av hennes största fördelar är att hon har en gedigen hbt-kompetens.

Jag minns en fest för många år sedan, i nåt slags gaysammanhang (minns inte vilket). Birgitta var där (främst som politiker skulle jag tro). Det delades ut klisteretiketter med orden heter, homo och bi. Birgitta hade en som det stod bi på. Jag fårgade henne om det stämde och hon svarade att det var hennes vice ordf (hon var sjäv ordf i LUF) som tyckte att hon skulle vidga sina vyer. De två är gifta idag. Oh well.

Och barn ska hon ha. Ja va fan, varför inte?

Sen har vi snacket. Henrik Brors "vet" att BO inte var förstahandskandidat. Denne snackpelle. Ofta när han öppnar munnen i spalterna så känner man att den här gubben vet ju ingenting, inte om det han skriver om i alla fall. Vilka Jan Björklunds andra kandidater är kan han inte berätta. Förutom att han nämner Cecilia Wikström men det känns verkligen inte troligt alls. Hon är inte bara betraktad som en fullständigt opålitilg halvgalning av oppositionen utan i högsta grad av sitt eget parti. Så jag skulle inte tro det.

Men det är lite kul när de står där på presskonferensen. Det är klart att det känns. Jan Björklund, säga vad man vill men helt dum är han inte. Visst gör han sitt parti allt mer omöjligt som alternativ för sådana som mig, men han vet nog att han står där med sin alldeles väldigt troliga efterträdare. Och det gäller för Reinfeldt också. Den här tjejen kan mycket väl bli statsminister.

Ja ibland står man där och presenterar sin efterträdare, det är inte mycket att göra åt. Sånt är livet. Och jag tyckte det var kul.

Etiketter: